Ефективна комунікація як взаємодія Зрілих Дорослих

2018-08-24 12:32:00

Почнемо з визначення: що таке ефективна комунікація?

Ефективною комунікацією ми будемо називати таку, в процесі якої комунікатор тримає в полі зору одночасно ціль комунікації і відносини з співрозмовником. Тобто, в процесі ділової комунікації, безумовно, важливо отримати потрібну реакцію або відповідь, але не менш важливо зберегти і \ або поліпшити стосунки зі співрозмовником.

Піклуючись одночасно і про мету і про стосунки можливо вибудувати ефективну довгострокову партнерську взаємодію.

В теорії все просто і очевидно, на практиці ж - буває по-різному.

Приклад з життя

Історія про співбесіду на досить високу посаду в одній компанії. Кандидат - людина молода, досвіду замало, амбіцій і претензій - забагато.

Проводив співбесіду керівник, потім попросив колегу «Поговори, приземли його».

Колега розмовляє. Кандидат після співбесіди йде в стані, м'яко кажучи,  пригніченому і, до речі, на зв'язок в подальшому не виходить.

«Ти що з ним зробив?» - «Ну ти ж просив ЗРІВНЯТИ його із ЗЕМЛЕЮ ...»

Наше уявлення про реальність не дорівнює уявленням інших людей.

Для того, щоб розуміти один одного, нам необхідно постійно узгоджувати, яка інформація у нас є, що я маю на увазі, чого я очікую від іншої людини, як вона зрозуміла мене і що, з огляду на отриману від мене інформацію, вона планує зробити.

Комунікація - це вулиця з двостороннім рухом. Зріла особистість дуже чітко це усвідомлює.

Зрілих дорослиз визначає аж ніяк не кількість років в паспорті, не посада, а, в першу чергу, - відповідальність. Зріла Доросла, особистість приймає на себе відповідальність за те, що відбувається з собою (порівняйте: «я ж відправив вчасно і все чекав твого узгодження» і «Пдкажи, коли ти зможеш узгодити проект?»).

Зріла особистість управляє собою, не зріла намагається поміняти інших (порівняйте «ти повинен був спочатку зробити це і тільки потім ось те!» І «що Я можу зробити, щоб в майбутньому було по-іншому»).

Є ще один дуже важливий відтінок в контексті комунікації - відповідальність за свій емоційний стан.

«Він мене вивів з себе, тому я так відреагував», «мене дратують ці бюрократичні процедури» і т.д. Коли хтось говорить зовсім не те, то нам би хотілося чути або те, що нам зовсім і не хотілося б чути ми, під впливом емоцій (роздратування, образи, гніву ...) можемо відреагувати далеко не ефективно.

Нагадаю, ефективним, в контексті комунікації, ми називаємо ті реакції та дії, які максимально наближають нас до досягнення мети і сприяють збереженню добрих стосунків, як мінімум, а як максимум - поліпшення стосунків зі співрозмовником.

І важливо усвідомити, що Я на 100% відповідальний (-а) за свої емоції, ключі від мого емоційного стану у мене, а не у іншої людини чи обставин.

Важливо «зловити за хвіст» емоцію, в сценарії якої можливо «сам ти дурень - пішов туди ж» або «на тобі фашист гранату» або «я образилася, ніколи не підходь до мене» або ще щось, що точно не сприятиме ні досягненню мети комунікації, ні позитивному розвитку стосунків.

Те, що я усвідомлюю, тим я можу керувати, чого не усвідомлюю - те керує мною. Коли включається усвідомленість, - з'являється опція вибору і можливість зі «списку» доступних реакцій і дій вибрати ті, які в конкретній ситуації будуть максимально корисними. Замість роздратування «ну як можна бути ТАКИМ» корисніше відчувати інтерес «що керує людиною, коли вона так чинить» або здивування «як по-різному людина діє в схожих умовах» або навіть подяку - адже людина, яка у всьому на мене схожа, у всьому  зі мною згодна, -  ніколи нічому мене не навчить.

Культура комунікації, образно висловлюючись, заразна і передається «повітряно-крапельним» шляхом;). Ми не можемо ставити собі завдання змінити іншу людину, проте, як тільки ми самі стаємо більш гнучкими в своїх стратегіях, більш точними в вираженні своїх потреб, більш чуйними у розумінні потреб і особливостей іншого, змінюється якість нашої взаємодії і наш загальний результат збільшується.

Є дуже ресурсне для комунікативної культури поняття - «емоційний рахунок», це як рахунок у банку (поклав гроші - є що зняти, не поклав - взяв один раз в кредит і, якщо знову не поклав, то приходить момент, коли вже і в кредит не зняти), тільки тут мова не про гроші, а про емоції.             

Ми знімаємо з емоційного рахунку один одного, коли, наприклад, відмовляємо у допомозі, коли критикуємо, коли просимо про послугу, коли не дотримуємося домовленості і т.п. і якщо ми ніяк не дбаємо про те, щоб цей рахунок поповнювати, то прийде момент, коли в «кредиті відмовлять». Тому дуже корисно подумати, як і що ми можемо інвестувати в емоційну скарбничку стосунків з колегами (та й в особистому житті ця звичка теж згодиться).

Останні новини

Ефективна комунікація як взаємодія Зрілих Дорослих

2018-08-24 12:32:00
Ефективна комунікація  як взаємодія Зрілих Дорослих
Ефективною комунікацією ми будемо називати таку, в процесі якої комунікатор тримає в полі зору одночасно ціль комунікації і відносини з співрозмовником.…
Читати >>